Авангардизм
– це сукупність напрямів в літературі та мистецтві ХХ ст., що проголосили
розрив з художньою традицією і необхідність експерименту з метою вироблення принципово
нових форм творчості. [2, с.52]
Ідеальним середовищем для розвитку авангарду була постреволюційна Франція,
де мали місце історичні зміни і зміни в свідомості. У Британії ХІХ ст., якій
вдавалось уникати соціальних революцій, переважали глибоко консервативні
погляди, що суперечили ідеям авангарду. Тим більш помітне враження справила на
англійців революція в мистецтві ХХ ст.
1910-1915рр., що поклали початок англійському авангардизму, займають
особливе місце в його історії. Ні до, ні
після не проходило стільки виставок, не публікувалося стільки маніфестів, не
формувалось стільки шкіл. Майже одночасно в мистецтві та літературі виникали
напрямки, що продовжували і заперечували один одного: постімпресіонізм, кубізм,
футуризм, імажизм, вортицизм.
У книзі «Авангард в культуре ХХвека» зазначено, що авангардизм в
Англії почався з візуальних мистецтв. Першим проривом нового мистецтва стала
лондонська виставка французького живопису «Мане і постімпресіоністи», що
відкрилася 1910 р. Саме цей рік став початком революції в мистецтві. Виставку
організовував художник і мистецтвознавець Роджер Фрай (1866-1934), що зробило його
головним художнім авторитетом знаменитої групи «Блумсбері». [1,
с. 272]
Роджер Фрай (1866-1934) |
Роджер Фрай. Роботи
Виставка викликала неабиякий інтерес публіки, але про справжній успіх можна
було говорити через два роки, коли на другій виставці постімпресіоністів
(жовтень 1912-січень 1913), що була організована Фраєм у тій же галереї, були
представлені роботи ширшого кола французьких та закордонних художників, а також
роботи англійських художників, які не експонувалися на першій виставці. Серед
них були Е. Уордсворт (1889-1949), Д. Грант (1885-1978), С. Гор
(1878-1914). Найпомітніше місце серед англійських художників зайняв Уіндем
Льюїс (1882-1957), що незабаром очолив нову хвилю авангардистського руху.
Р. Фрай визначив цю виставку як постімпресіонізм «в сучасному розвитку» не
тільки на своїй батьківщині, у Франції, але й в Англії, де він виник недавно. [3, с.43]
Уіндем Льюїс (1882-1957) |
В 1913 р. формувався новий напрям – вортицизм, початком якого стало створення Льюїсом журналу для сприяння розвитку в Англії авангардного мистецтва. Агресивна назва журналу «Бласт» (з англ. -знищення) заявляла про основну мету видання: покінчити зі старим мистецтвом, протиставивши йому нове. [1, с. 278]
Термін
«вортицизм» (від англ. vortex – коловорот, вир) був прийнятий Льюїсом як
позначення концентрованої енергії нового руху. Хоча художник і прозаїк Льюїс,
скульптор Годьє-Бржешка і поет Паунд по-різному розуміли вортицизм, вони
сходились в протиставленні його всім іншим авангардистським течіям, перш за все
імпресіонізму, а також постімпресіонізму, кубізму і футуризму, що пасивно
імітували європейське мистецтво. Льюїс звеличував унікальність самого терміну
«вортицизм». В статті «Огляд сучасного мистецтва» він підкреслював, що
«вортицизм» - «єдине слово, яке використовується винятково в цій країні для
позначення нового імпульсу в мистецтві». [5, с. 38]
Журнал
проіснував недовго, Перша світова війна поклала кінець «Бласту» і вортицимзу.
Паралельно
з вортицизмом розвивався поетичний рух «імажизм» (від англ. image - образ),
що почався на кілька років раніше нього, а завершився на кілька років пізніше. Англійський
імажизм був частиною загального руху поезії після символізму. Відмінністю
імажизму від символізму є те, що символізм натякає на речі, а імажизм називає
їх.
Імажизм
в Англії почав формуватися з 1908 р., коли письменник Ф. М. Форд
заснував в Лондоні журнал «English review», в якому друкувалися Йейтс, Паунд, Лоуренс, Олдінгтон,
Еліот. Розвиток нової поезії відбувався паралельно з революцією в
образотворчому мистецтві. Вона отримала свою назву «імажизм» в 1912 р., коли в
Лондоні проходила друга виставка постімпресіоністського живопису. В
1914-1915 рр. поети, художники і скульптори виступали з загальними
маніфестами; поети відмовлялися від моралістичної рефлексії, художники – від
репрезентації. [1,
с. 289]
1913р.
Ф. С. Флінт в статті «Імажизм» визначив принципи імажизму:
- «прямо виражати сутність явища, не використовувати жодного слова, яке б не розширило нашого уявлення про предмет»,
- «користуватися звичайною мовою, але при цьому завжди знаходити точне слово, не приблизне і не декоративне». [4, с. 199]
Отже,
1910-ті роки стали проривом у британському авангарді, коли одна за одною
виникали школи, групи, напрямки, що швидко розпадалися, але, незважаючи на це, стали
значимими у світовому мистецтві.
Список використаної літератури
- Гирин Ю. Н. Авангард в культуре ХХ века (1900-1930 гг.) / Ю. Н. Гирин, А. Б. Базилевский, Е. Д. Гальцова, В. Б. Земсков и др. – М.: ИМЛИ РАН, 2010. – 704с.
- Зверев А. М. Большая российская энциклопедия. Том 1/А. М. Зверев, В. А. Крючкова, О. А. Клинг, Т. В. Чередниченко и др. - Москва, 2005. - 425с.
- Cork R. Vorticism and abstract art in the first machine age / R. Cork. – L., 1976. – p. 43
- Flint F. S. Imagisme / F. S. Flint // Poetry. – L.: Poetry foundation, 1913. – p.198-200
- Lewis W. A review of contemporary art / W. Lewis // Blast. – 1915. - №2, р. 38-39
Немає коментарів:
Дописати коментар